Alcoco: Amsterdam Real Estate Agency

Privacyverklaring

Uw persoonsgegevens kunnen worden opgenomen in het gegevensbestand van Alcoco. Wij zijn ons ervan bewust dat het verwerken van uw persoonsgegevens gevolgen voor u kan hebben. Uw privacy is belangrijk voor ons. U kunt erop vertrouwen dat wij zorgvuldig en in overeenstemming met de wettelijke privacyregels met uw gegevens omgaan. In deze privacyverklaring geven wij u graag inzicht in de wijze waarop Alcoco uw gegevens verwerkt.

Verwerken van gegevens

Wij verzamelen en verwerken zowel anonieme gegevens als persoonsgegevens.

Anonieme gegevens zijn gegevens die niet kunnen worden herleid tot uw identiteit, zoals uw IP-adres en browserinstellingen. Deze worden onder andere opgeslagen via cookies. Alcoco maakt gebruik van functionele, analytische en mogelijk tracking cookies om de website te verbeteren, het gebruik te analyseren en persoonlijke content of advertenties aan te bieden.

Persoonsgegevens zijn gegevens waarmee uw identiteit direct of indirect kan worden vastgesteld. Alcoco verwerkt persoonsgegevens in het kader van haar dienstverlening als makelaar, bijvoorbeeld wanneer u contact met ons opneemt, een bezichtiging aanvraagt, een woning aanbiedt of gebruikmaakt van onze (huur-, aankoop-, verkoop- of advies-) diensten.

Het gaat hierbij om:

  • Algemene gegevens (zoals naam, adres, geboortedatum)
  • Contactgegevens (zoals e-mailadres en telefoonnummer)
  • Gegevens over onroerend goed
  • Financiële gegevens (bijvoorbeeld indien relevant voor huur- of aankoopproces)
  • Communicatiegeschiedenis

Deze gegevens verstrekt u zelf aan ons, of wij ontvangen ze via derden in het kader van de dienstverlening (zoals notarissen, collega-makelaars, taxateurs, of platformen zoals Funda en Pararius).

Wij verwerken geen bijzondere persoonsgegevens.

Doeleinden van gegevensverwerking

Alcoco verwerkt uw persoonsgegevens uitsluitend wanneer daar een wettelijke grondslag voor is. Wij gebruiken uw gegevens voor de volgende doelen:

  • Het aanleggen en beheren van klantdossiers
  • Contact onderhouden over onze dienstverlening
  • Bemiddeling bij koop, verkoop, huur of verhuur van vastgoed
  • Nakoming van wettelijke verplichtingen, zoals identificatieplicht
  • Verstrekken van gegevens aan direct betrokken partijen (zoals notarissen, woningplatformen, huurders/verhuurders)

Indien wij uw persoonsgegevens gebruiken voor andere doeleinden, informeren wij u daar vooraf over.

Verstrekken van gegevens aan derden

Wij verstrekken persoonsgegevens uitsluitend aan derden wanneer dit noodzakelijk is voor onze dienstverlening of wanneer wij daartoe wettelijk verplicht zijn.

Voorbeelden van dergelijke derden:

  • Notarissen
  • Platformen waarop woningen worden aangeboden
  • ICT- en CRM-dienstverleners
  • Externe dienstverleners (bijvoorbeeld voor fotografie of energielabels)
  • Overheidsinstanties indien wettelijk vereist

Met alle partijen die in opdracht van Alcoco persoonsgegevens verwerken, sluiten wij verwerkersovereenkomsten. Zo borgen wij de veiligheid en vertrouwelijkheid van uw gegevens.

Wij verstrekken uw gegevens niet aan derden buiten de Europese Economische Ruimte, tenzij dit noodzakelijk is én passende waarborgen zijn getroffen.

Beveiliging van persoonsgegevens

Wij nemen passende organisatorische en technische maatregelen om persoonsgegevens te beschermen tegen verlies, ongeoorloofde toegang of onrechtmatige verwerking.

Binnen Alcoco zijn persoonsgegevens alleen toegankelijk voor medewerkers die deze gegevens nodig hebben voor hun functie. Zij zijn gebonden aan een geheimhoudingsplicht. Onze systemen zijn voorzien van actuele beveiligingsmaatregelen en worden regelmatig gecontroleerd.

Bewaartermijn

Wij bewaren persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is voor het doel waarvoor ze zijn verzameld, tenzij een wettelijke bewaartermijn van toepassing is.

  • Klantdossiers worden in de regel 7 jaar bewaard (conform fiscale bewaarplicht)
  • Contactgegevens en communicatie bewaren wij zolang het nodig is om uw vraag of opdracht af te ronden

Na afloop van de bewaartermijn worden de gegevens verwijderd of geanonimiseerd.

Uw rechten

U hebt als betrokkene verschillende rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens:

  • Recht op inzage: U mag opvragen welke persoonsgegevens wij van u verwerken
  • Recht op rectificatie: U mag onjuiste gegevens laten corrigeren
  • Recht op verwijdering: U mag in bepaalde gevallen uw gegevens laten verwijderen
  • Recht op beperking: U kunt verzoeken om verwerking tijdelijk stop te zetten
  • Recht op bezwaar: U kunt bezwaar maken tegen bepaalde verwerkingen
  • Recht op dataportabiliteit: U mag gegevens opvragen in een leesbaar formaat

Wilt u gebruikmaken van één van deze rechten? Neem dan contact met ons op via onderstaand adres. Voeg een kopie van uw legitimatiebewijs toe (u mag uw BSN en foto afschermen).

Wij reageren binnen één maand op uw verzoek.

Datalekken

Ondanks onze zorgvuldigheid kan een datalek voorkomen. Bij een datalek nemen wij direct maatregelen en, indien wettelijk verplicht, melden wij dit bij de Autoriteit Persoonsgegevens en/of de betrokkene(n).

Heeft u een vermoeden van een datalek? Meld dit dan zo snel mogelijk via info@alcoco.nl.

Wijzigingen in deze privacyverklaring
Alcoco behoudt zich het recht voor om deze privacyverklaring te wijzigen. Eventuele aanpassingen worden gepubliceerd op www.alcoco.nl. Wij adviseren u daarom deze verklaring regelmatig te raadplegen.